donderdag 11 december 2008

Zender als Profilering- en communicatiemiddel !

Waarom moet er een 'zender' (audiovisueel medium) komen in het RITS ?

Het RITS is één van de zeldzame hoge scholen dat zowel professioneel (techniek) als creatief (kunst) vormend gericht is. Het leidt studenten op tot volwaardige audiovisuele makers, en dit in alle mogelijke afdelingen. ( schrijvers, acteurs, technici, regisseurs, producenten, …).

Naar de buitenwereld toe is het RITS nogal vaag gekend om zijn vormend karakter, doch haken vaak veel mensen af door een grote onzekerheid over de audiovisuele wereld. Er is geen duidelijke kennis over de toekomstmogelijkheden en hierdoor ook geen overtuigde interesse. ( soms een pro, soms een contra ! ).

Het RITS wordt zelfs vaak afgedaan als een ‘Barrack-school’, de oude vochtige muren die vaak huis bieden aan de zogenaamde toekomstige wanordelijke creatieveling. Zelfs met het aanschaffen van een nieuw gebouw is dit imago naar het gros van de buitenwereld moeilijk weg te krijgen.

Om de student warm te maken voor de audiovisuele wereld (RITS) moet deze meteen in contact komen met het eindproduct. Hij is vaak niet geïnteresseerd in de onduidelijke tussenprocedure, niet geïnteresseerd wat voor workshops en evaluaties er allemaal zullen komen. Het eindresultaat moet duidelijk aangeboden worden, zodat de student rechtstreeks wordt aangesproken en hierdoor ook meteen in contact komt met zijn doel en dus ook zijn motivatie. En dit eindproduct of ‘kunnen’ wordt vaak over het hoofd gezien. Een eindproduct dat de grote aanwezigheid van het audiovisuele in deze moderne samenleving benadrukt.

Het voorstellen van dit eindproduct of het warm maken van de student staat in direct contact met de profilering van het RITS naar de buitenwereld toe. Het RITS is namelijk een audiovisueel vormende school die, zelfs in deze huidige snel groeiende audiovisuele maatschappij, weinig tot geen gebruik maakt van de audiovisuele communicatie om zichzelf beter te profileren naar de anderen, zowel de toekomstige ‘student’ als de toekomstige ‘minister van Onderwijs’ horen hierbij.

Doch is er zowel de mogelijkheid als het potentieel aanwezig om deze communicatie als troef te gebruiken. Als één van de eerste hoge scholen zou het RITS een audiovisueel initiatief kunnen opzetten dat zowel intern realiseerbaar als extern bruikbaar zou zijn. Het RITS zou een stap voor zijn op andere hoge scholen en dit enkel door de eigen productiviteit van de school. Dit alles enkel indien er gebruik wordt gemaakt van een doordachte ontwikkeling en een gestructureerde organisatie.

Wat wint het RITS met dit initiafief ?

- Een aantrekkelijke vernieuwde audiovisuele profilering naar de buitenwereld.
- Een verbeterde audiovisuele communicatie zowel naar als tussen de studenten.
- Een intern initiatief dat positief zal bijdragen in zowel de evolutie van de student als de evolutie van de school.

( uitgewerkt gedetailleerd verslag volgt ... )

2 opmerkingen:

Marc Lybaert zei

ben benieuwd naar volledig rapport.
Ben het eens met de opportuniteit en voor rits, student, toekomstige student.

The time is right

Anoniem zei

Hallo (B)enjoy!

De documenten omtrent presentaties geven - die meneer Lybaert niet van zijn Dokeos kon halen - staan op de Zimbra-blog.

Ga en verspreid!